SEMAFOR

Školský poriadok

 

Školský poriadok

Základná škola, Hlavná 121, 056 01 Gelnica

 

Na zabezpečenie, harmonizáciu chodu a organizáciu školského života vydáva riaditeľ školy tento školský poriadok, ktorý vychádza zo všeobecne záväzných právnych predpisov, podmienok školy a požiadaviek školskej komunity.

Školský poriadok školy je súhrn noriem spolužitia a spolupráce celého školského kolektívu žiakov, učiteľov, nepedagogických zamestnancov, rodičov (zákonných zástupcov žiakov) a verejnosti, ktorá je v kontakte so školou. Jeho uplatňovanie v praxi v podstatnej miere prispieva k poslaniu školy. Dôsledné plnenie práv, povinností a zásad vnútorného poriadku školy v praktickom živote školy je základnou povinnosťou zúčastnených.

Úlohou školského poriadku je racionálne rozdelenie úloh, správne využívanie pracovného času a predchádzanie školským a pracovným úrazom. Dodržiavanie vnútorného poriadku utvára dobré predpoklady na chod školy a jej bezpečnosť. Preto sú všetci zamestnanci a žiaci školy povinní tento školský poriadok dodržiavať.

 

Obsah:

Preambula

A Všeobecné ustanovenia

  1. Organizácia školského roka
  2. Organizácia vyučovacieho dňa
  3. Práva a povinnosti žiakov
  4. Výchovné opatrenia

B Zásady správania žiakov

  1. Oslovenie a pozdravy
  2. Príchod do školy
  3. Správanie žiakov na vyučovaní
  4. Správanie žiakov počas prestávky
  5. Odchod žiakov
  6. Dochádzka žiakov do školy

C Starostlivosť o školské zariadenie a učebnice

D Náplň práce týždenníkov

E Starostlivosť o ochranu zdravia žiakov, bezpečnosť pri vyučovaní a školských akciách

F Správanie žiakov na verejnosti

G Komisionálne skúšky, opravné skúšky, opakovanie ročníka

H Individuálne štúdium, štúdium v zahraničí

I Školské stravovanie

J Základné práva a povinnosti učiteľov

  1. Práva a povinnosti učiteľov
  2. Povinnosti pedagogického dozoru

K Základné práva a povinnosti rodičov a verejnosti školskej komunity

  1. Práva a povinnosti rodičov
  2. Spolupráca školy a rodiny
  3. Požiadavky na verejnosť

 

 

Preambula

 

      Školský poriadok vychádza zo zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

      V záujme naplnenia práva na vzdelanie, vedenie školy zabezpečí chod školy, organizáciu života žiakov a podmienky pre optimálne medziľudské vzťahy tak, aby čas strávený v škole bol maximálne efektívne využitý z hľadiska vzdelávania a mimoškolskej činnosti. Škola bude dôsledne dodržiavať Deklaráciu práv dieťaťa a Listinu základných ľudských práv a slobôd vo vzťahu k žiakom, pedagogickým a ostatným zamestnancov školy. Z uvedeného dôvodu sa ustanovuje tento Školský poriadok školy, ktorý sa opiera o platnú legislatívu Ministerstva školstva SR. Je to súhrn noriem, zásad a pravidiel spolužitia celého kolektívu žiakov, pedagogických a ostatných zamestnancov školy. Uplatňovanie školského poriadku školy v každodennom živote školy je prejavom uvedomelého vzťahu k práci v škole a k plneniu svojich povinností.

               

A Všeobecné ustanovenia

 

  1. Organizácia školského roka

 

     Obdobie školského vyučovania (ďalej len "vyučovanie") sa člení na prvý polrok a druhý polrok. Vyučovanie v prvom polroku sa začína 2. septembra a končí sa 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka. Vyučovanie v druhom polroku sa začína 1. februára a končí sa 30. júna bežného roka.

- Na školách sa vyučuje päť dní v týždni. V dňoch pracovného pokoja sa na školách nevyučuje.

- Vysvedčenie sa vydáva žiakom v posledný vyučovací deň každého polroka.

- Obdobie školských prázdnin tvoria jesenné prázdniny, vianočné prázdniny, polročné prázdniny (1 deň), jarné prázdniny (týždeň podľa rozvrhu krajov), veľkonočné prázdniny a letné prázdniny (od skončenia vyučovania v druhom polroku do začiatku vyučovania v novom školskom roku).

- Riaditeľ školy môže poskytnúť žiakom zo závažných, najmä z organizačných a z technických dôvodov v súhrne najviac päť dní voľna v školskom roku.

- Ak dôjde k nepredvídanej udalosti, najmä k živelnej pohrome, k havarijnej situácii, k epidémii alebo k pandémii, môže riaditeľ školy po prerokovaní so zriaďovateľom školy rozhodnúť o poskytnutí ďalších dní voľna žiakom a o spôsobe náhrady vyučovania za tieto dni.

- Riaditeľ školy, výchovno-vzdelávacieho zariadenia v období školských prázdnin a počas dní voľna zabezpečí v spolupráci so zriaďovateľom podľa druhu školy a miestnych podmienok prevádzku výchovno-vzdelávacích zariadení vrátane pedagogického dozoru; v spolupráci so zriaďovateľom a s riaditeľom školy alebo s vedúcim zariadenia školského stravovania zabezpečia prevádzku zariadenia školského stravovania (okrem dní voľna poskytnutých z dôvodu epidémie alebo pandémie).

 

  1. Organizácia vyučovacieho dňa

 

  1. Budova školy sa otvára ráno o 6.00 hod.
  2. Žiak prichádza do školy v čase od 7.30 do 7.45 hod., najneskôr 15 minút pred vyučovaním, v ojedinelých prípadoch i neskoršie. Po príchode už nesmie opustiť areál školy.
  3. Žiak je povinný dodržiavať rozvrh vyučovacích hodín aj prestávok.
  4. Žiak je povinný prezuť sa do prezuviek, ktoré vyhovujú zdravotným a hygienickým požiadavkám.
  5. Vyučovanie sa začína zvonením o 8.00 hod.
  6. Vyučovacia hodina trvá 45 minút, začína a končí zvonením.
  7. Počas vyučovania, ktorého obsah je určený rozvrhom hodín, nesmie žiak opustiť areál školy. V nevyhnutnom prípade len so súhlasom triedneho učiteľa.
  8. Žiak môže mať v jeden vyučovací deň najviac 6 vyučovacích hodín. Po skončení vyučovania sa v priestoroch školy môže zdržiavať iba s pedagogickým dozorom /krúžky, doučovania a iné akcie,.../.
  9. Vyučovanie je organizované v triedach, odborných, jazykových a počítačových učebniach, telocvičniach, výukovom bazéne a areáli školy. Na hodinách technickej a telesnej výchovy žiak používa oblečenie resp. cvičný úbor podľa predpísanej normy.
  10. Vo vestibule školy zabezpečujú dozor nepedagogickí zamestnanci podľa rozpisu služieb. Zodpovedajú za poriadok, kontaktujú návštevu s pedagogickým pracovníkom, za ktorým prišli. Návštevy žiakov počas vyučovacích hodín nie sú dovolené /okrem mimoriadnej situácie/.

 

Časový rozvrh hodín

 

  1. Vyučovacia hodina

 

8.00-8.45

 

 

prestávka

 

8.45-8.55

  1. Vyučovacia hodina

 

8.55-9.40

 

 

prestávka

 

9.40-9.55

  1. Vyučovacia hodina

 

9.55-10.40

 

 

prestávka

 

10.40-10.55

  1.  Vyučovacia hodina

 

10.55-11.40

 

 

prestávka

 

11.40-11.50

  1. Vyučovacia hodina

 

11.50-12.35

 

 

prestávka

 

12.35-12.45

  1. Vyučovacia hodina

 

12.45-13.30

 

 

obedňajšia prestávka

 

13.30-14.00

 

 

Prestávka v čase od 9.40-9.55 hod. je určená na desiatu, teda na to, aby sa žiaci v triede najedli.

Prestávka v čase od 10.40-10.55 hod. je určená na prechádzku žiakov po chodbách, v prípade priaznivého počasia aj na pobyt vonku.

 

Skrátené vyučovanie

5-minútové

 

  1. Vyučovacia hodina

 

8.00-8.40

 

 

prestávka

 

8.40-8.50

  1. Vyučovacia hodina

 

8.50-9.30

 

 

prestávka

 

9.30-9.45

  1. Vyučovacia hodina

 

9.45-10.25

 

 

prestávka

 

10.25-10.35

  1.  Vyučovacia hodina

 

10.35-11.15

 

 

prestávka

 

11.15-11.25

  1. Vyučovacia hodina

 

11.25-12.05

 

 

prestávka

 

12.05-12.15

  1. Vyučovacia hodina

 

12.15-12.55

 

 

obedňajšia prestávka

 

12.55-13.30

 

 

10-minútové

 

  1. Vyučovacia hodina

 

8.00-8.35

 

 

prestávka

 

8.35-8.45

  1. Vyučovacia hodina

 

8.45-9.20

 

 

prestávka

 

9.20-9.35

  1. Vyučovacia hodina

 

9.35-10.10

 

 

prestávka

 

10.10-10.20

  1.  Vyučovacia hodina

 

10.20-10.55

 

 

prestávka

 

10.55-11.05

  1. Vyučovacia hodina

 

11.05-11.40

 

 

prestávka

 

11.40-11.50

  1. Vyučovacia hodina

 

11.50-12.25

 

 

obedňajšia prestávka

 

12.25-13.00

 

 

  1. Každé zhromaždenie v škole /pedagogické, rodičovské, žiacke a iné/ sa uskutočňuje podľa plánu práce, ktorý schvaľuje riaditeľ školy. V priestoroch školy neplánované podujatia sa môžu uskutočniť len so súhlasom riaditeľa školy.

 

 

  1. Organizácia prevádzky v ŠJ

 

  1. Do školskej jedálne žiak vstupuje po poslednej vyučovacej hodine /v žiadnom prípade nie počas prestávky/.
  2. Do školskej jedálne žiak vstupuje prezutý a bez školskej aktovky.
  3. Pred vstupom do ŠJ sa žiak zoraďuje tak, aby neobmedzoval príchod a odchod žiakov, rešpektuje dozor konajúceho pedagóga v ŠJ, nestrká do spolužiakov, nepredbieha sa, správa sa pokojne a ticho, obeduje výhradne pri stole, pri jedení sa správa kultúrne /nekričí, nenecháva po sebe odpadky, nesiaha iným do jedla, udržuje čistotu/, po skončení odnesie použitý riad k okienku a zasunie za sebou stoličku.
  4. Žiaci sú povinní dodržiavať pokyny dozor konajúcich pedagógov a zamestnancov ŠJ.

 

  1. Práva a povinnosti žiakov

 

Každý žiak má právo:

  1. Na výchovu a vzdelávanie:
  • V bezpečnom a zdravom prostredí
  • V materinskom jazyku
  • Zamerané na mnohostranné poskytovanie vecných informácií
  • Primerané jeho veku, schopnostiam, záujmom a zdravotnému stavu
  1. Na jemu zrozumiteľný výklad učiva,
  2. Na rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu,
  3. Na bezplatné vzdelanie,
  4. Na bezplatné zapožičiavanie učebníc a učebných textov na povinné vyučovacie predmety,
  5. Na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom,
  6. Na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov,
  7. Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú,
  8. K danému učivu položiť otázku a dostať na ňu odpoveď,
  9. Na omyl, zmenu názoru a právo na vývin,
  10. Na objektívne hodnotenie,
  11. Primerane využívať školské zariadenie, učebne, pomôcky, knižnicu,
  12. Dobrovoľne sa zapájať podľa záujmu do mimoškolských športových, kultúrnych a iných aktivít, ktoré organizuje škola,
  13. Na ohľaduplné a taktné zaobchádzanie zo strany pedagógov, prevádzkových zamestnancov školy i spolužiakov, má byť chránený pred všetkými formami zanedbávania, krutosti a využívania,
  14. V primeranom čase, priestore a primeraným spôsobom vyjadriť svoj názor v diskusii na vyučovaní, na triednických hodinách, v školskom časopise,
  15. Aby disciplinárne opatrenia, ktoré sa voči nemu vykonávajú, boli zlučiteľné s ľudskou dôstojnosťou dieťaťa,
  16. Na individuálny prístup vo výchove a vzdelávaní rešpektujúci jeho schopnosti a zdravotný stav,
  17. Na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov, na slobodnú voľbu krúžkovej a ostatnej záujmovej činnosti v súlade so svojimi záujmami a záľubami,
  18. Dostať informácie v otázkach týkajúcich sa jeho osoby a výchovno-vzdelávacích výsledkov od pedagogických zamestnancov,
  19. Na individuálne vzdelávanie v rozsahu stanovenom predpismi.

 

          K povinnostiam žiakov patrí:

 

  1. Osvojiť si vedomosti, zručnosti a návyky poskytované základnou školou,
  2. Osvojiť si a zachovávať základné pravidlá a časový harmonogram a program školy, rešpektovať jej zameranie a svojimi vzájomnými vzťahmi prispievať k dobrej atmosfére,
  3. Osvojiť si zásady mravného správania, vedomosti a praktické zručnosti na veku primeranej úrovni,
  4. Svojím vystupovaním a činnosťou neobmedzovať osobnú slobodu iných a neohrozovať ich mravnosť, zdravie a bezpečnosť,
  5. Osvojiť si zásady vlastenectva, humanity, demokracie a správať sa podľa nich,
  6. Byť disciplinovaní, plniť pokyny pedagogických zamestnancov a správať sa v škole i mimo nej tak, aby robili česť sebe i škole,
  7. Chrániť vlastné zdravie a zdravie iných, dbať o čistotu a poriadok, pomáhať pri udržiavaní poriadku v škole a jej okolí,
  8. Byť v škole vhodne a čisto upravení, aby nevzbudzovali svojím zovňajškom pohoršenie,
  9. Šetriť školské zariadenia, chrániť ich pred poškodením, hospodárne zaobchádzať s učebnicami a učebnými pomôckami,
  10. Dodržiavať vyučovací čas, rozvrh prestávok, zasadací poriadok v triedach a plniť ďalšie pokyny obsiahnuté vo vnútornom poriadku školy,
  11. Nastupovať do školy minimálne 10 minút pred začiatkom vyučovania svojej triedy,
  12. Udržiavať v škole poriadok v triedach, chodbách i v školskej jedálni,
  13. Správať sa na verejnosti, v mimo vyučovacom čase, počas voľných dní aj cez prázdniny tak, aby nepoškodzoval dobré meno školy,
  14. Rešpektovať základné pravidlá a program školy, prezentovať ho nielen v škole, ale aj na verejnosti,
  15. Zachovávať osobnú hygienu a hygienu prostredia, obliekať sa v súlade s hygienickými a mravnými požiadavkami (v škole sa prezúva do bezpečnej obuvi a vrchné ošatenie sa odkladá v skrinkách na chodbe).

 

Žiakovi nie je dovolené:

 

  1. Fajčiť v priestoroch školy, v okolí školy a pri všetkých činnostiach organizovaných školou,
  2. Prinášať do školy alebo na činnosti organizované školou alkoholické nápoje, drogy a iné zdraviu škodlivé látky, používať ich v škole alebo pri činnostiach organizovaných školou,
  3. Prinášať do školy alebo na činnosti organizované školou veci ohrozujúce život a zdravie a veci, ktoré by mohli rozptyľovať pozornosť ostatných žiakov pri vyučovaní,
  4. Manipulovať s vecami zabezpečujúcimi ochranu budovy a majetok školy

(hasiace prístroje, elektrické vedenie,...),

  1. Znečisťovať steny a ničiť zariadenia učební, šatní, sociálnych zariadení a ostatných priestorov školy,
  2. Používať vulgárne výrazy, počas vyučovacieho procesu používať mobilný telefón (ak žiak na vlastné riziko mobilný telefón v škole má, musí byť počas vyučovacích hodín vypnutý a uložený v taške žiaka),
  3. Konzumovať potraviny počas vyučovacieho procesu,
  4. Nosiť do školy drahé veci a neprimerane vysoké finančné čiastky, v prípade straty či odcudzenia ide o osobnú zodpovednosť žiaka, ktorý si takéto drahé veci do školy priniesol,
  5. Do tried nosiť vrchné ošatenie a obuv,
  6. Vystupovať a sedieť na parapetných doskách, otvárať okná a vykláňať sa z nich, vyhadzovať von papiere a iné odpadky, či školské pomôcky, vystupovať na lavice, hojdať sa na stoličkách.

 

  1. Výchovné opatrenia

 

Výchovné opatrenia sú pochvaly, iné ocenenia a opatrenia na posilnenie disciplíny žiakov.

Udeľujú sa za mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy, za záslužný alebo statočný čin, za dlhodobo úspešnú prácu pre kolektív. Pochvaly sa udeľujú ústne alebo písomne. Škola udeľuje:

  • Pochvalu od vyučujúceho do Poznámok k práci žiakov v KZ,
  • Pochvalu od vyučujúceho do žiackej knižky žiaka,
  • Pochvalu od triedneho učiteľa,
  • Pochvalu od riaditeľa školy,
  • Diplom,
  • Po schválení rodičovským združením vecnú/finančnú/ odmenu.

Najlepších žiakov môže riaditeľ školy navrhnúť na ocenenie primátorovi mesta ako zriaďovateľovi školy.

 

Odmeňovanie žiakov

Pri účasti žiakov na rôznych súťažiach a aktivitách školy môžu byť žiakom udelené za polročné hodnotiace obdobie nasledovné výchovné opatrenia:

 

Kolo:

Umiestnenie na súťaži

Výchovné opatrenia

Realizácia

Školské

  1. – 3. miesto

Pochvala TU

Diplom

+ odmena z RZ

Okresné

  1. – 3. miesto

Pochvala RŠ

Rozhodnutie RŠ

+ odmena z RZ

Krajské + vyššie

Úspešný riešiteľ,

1. – 3. miesto

Pochvala RŠ

Rozhodnutie RŠ

+ odmena z RZ

 

Len za účasť v školskom kole žiaci nebudú odmeňovaní.

 

Pochvala od triedneho učiteľa sa udeľuje za:

  • vzornú dochádzku do školy počas školského roka,
  • za dosiahnutý prospech ,, prospel s vyznamenaním“ za dané obdobie,
  • reprezentáciu triedy v oblasti kultúry, športu, vzdelávania a pod.,
  • za 1.-3. miesto v školských kolách olympiád a rôznych súťaží,
  • prácu pre triedny kolektív a podobne.

 

Pochvala od riaditeľa školy sa udeľuje za:

  • reprezentáciu školy v oblasti kultúry, športu, vzdelávania a pod.,
  • záslužnú prácu pre školu, v projektoch, zberoch a pod. v priebehu navštevovania ZŠ,
  • študijný priemer 1,00,
  • účasť v celoslovenskom kole súťaží a olympiád,
  • významný spoločenský čin /záchrana života/,
  • za 1.-3. miesto v okresných a vyšších kolách olympiád a rôznych súťaží.

 

Kritériá na výchovné opatrenia - posilnenie disciplíny

- opakované alebo závažné previnenie proti školskému poriadku.

Spravidla predchádzajú zníženiu známky zo správania. Každému opatreniu predchádza objektívne prešetrenie previnenia a poklesku. Podľa závažnosti previnenia sa ukladá niektoré z týchto opatrení:

  • Zápis do Poznámok k práci žiakov v KZ,
  • Zápis do žiackej knižky,
  • Napomenutie triednym učiteľom a pokarhanie triednym učiteľom,
  • Pokarhanie riaditeľom školy,
  • Znížená známka zo správania.

V klasifikačnom období hodnotí škola porušovanie vnútorného poriadku žiakom

  • Rozhodnutím o riaditeľskom pokarhaní (proti tomuto môže zákonný zástupca podať odvolanie v termíne uvedenom na rozhodnutí)
  • Zníženou známkou zo správania (ak má zákonný zástupca pochybnosti o správnosti klasifikácie na konci I. a II. polroku, môže do troch dní odo dňa, keď bol žiakovi vydaný výpis alebo vysvedčenie požiadať o prešetrenie správnosti postupu pri klasifikácii správania).

 

Ak žiak svojím správaním a agresivitou ohrozuje bezpečnosť a zdravie ostatných žiakov, ostatných účastníkov výchovy a vzdelávania alebo narúša výchovu a vzdelávanie do takej miery, že znemožňuje ostatným účastníkom výchovy a vzdelávania vzdelávanie môže byť okamžite vylúčený z výchovy a vzdelávania a umiestnený do samostatnej miestnosti (pracovňa zástupcov) školy v prítomnosti pedagogického zamestnanca (Ing. Alžbeta Sedmáková). Na prešetrenie sa bezodkladne privolá zákonný zástupca žiaka, zdravotná pomoc, Policajný zbor a riaditeľ školy vyhotoví o dôvodoch a priebehu ochranného opatrenia písomný záznam.

 

Napomenutie triednym učiteľom/triednou učiteľkou/

  • 1 – 3 neospravedlnené hodiny,
  • neskorý príchod na vyučovaciu hodinu,
  • nevhodné správanie sa žiakov v triede, na verejnosti,
  • ojedinelé dopúšťanie sa menej závažných previnení proti školskému poriadku,
  • menej časté zabúdanie učebných pomôcok, žiackej knižky a pod.

Pokarhanie triednym učiteľom/triednou učiteľkou/

  • 4 – 7 neospravedlnených hodín,
  • opakované dopúšťanie sa menej závažných previnení proti školskému poriadku,
  • narúšanie vzťahov medzi spolužiakmi,
  • nerešpektovanie pokynov vyučujúcich,
  • opakované nevhodné správanie sa žiakov v triede, na verejnosti,
  • časté zabúdanie učebných pomôcok, žiackej knižky a pod.

 

Pokarhanie triednym učiteľom /triednou učiteľkou/ udeľuje triedny učiteľ so súhlasom riaditeľa  po prerokovaní v pedagogickej rade.

 

Pokarhanie riaditeľom /riaditeľkou/ školy

  • 8 – 14 neospravedlnených hodín,
  • opakované porušovanie školského poriadku v škole, na verejnosti,
  • časté narušovanie vyučovacieho procesu,

 

Okamžité pokarhanie riaditeľom /riaditeľkou/ školy

  • úmyselné poškodenie zdravia spolužiakovi,
  • šikanovanie spolužiaka /mierna forma – peračník,.../,
  • vulgárne vyjadrovanie voči zamestnancovi školy,
  • krádež vecí v škole,
  • fajčenie, alkohol, narkotiká,
  • opakované úmyselné narúšanie výchovno-vzdelávacieho procesu.

 

Okamžitá znížená známka zo správania na stupeň 2

  • úmyselné poškodenie zdravia spolužiaka s lekárskym ošetrením /hospitalizáciou/,
  • opakované úmyselné porušovanie školského poriadku,
  • preukázané šikanovanie spolužiaka alebo zamestnanca školy.

 

Znížená známka zo správania na stupeň 2

  • 15 – 25 neospravedlnených hodín,
  • opakované závažné porušovanie školského poriadku,
  • fyzické napadnutie spolužiaka, agresívne správanie,
  • krádež v škole a na verejnosti, bez trestného stíhania,
  • falšovanie úradného dokumentu /ospravedlnenie od rodičov, LV potvrdenie, záznam v ŽK/
  • priestupok voči zákonu neklasifikovaný ako prečin,
  • úmyselné poškodzovanie majetku školy,
  • svojvoľné opustenie výchovno-vzdelávacieho procesu /v škole i mimo nej/,
  • za propagáciu rasizmu, xenofóbie, za prechovávanie drog a omamných látok.

 

Znížená známka zo správania na stupeň 3

  • 26 – 60 neospravedlnených hodín,
  • veľmi vážne porušenie zásad správania žiaka v škole i mimo školy v rozpore so školským poriadkom,
  • fyzické napadnutie, ublíženie na zdraví a šikanovanie,
  • priestupok voči zákonu klasifikovaný ako prečin,
  • falšovanie úradného dokumentu ako výpis z TV, vysvedčenie a pod.,
  • poškodenie školského majetku s väčším rozsahom škody.

 

Znížená známka zo správania na stupeň 4

  • 61 a viac neospravedlnených hodín,
  • priestupok voči zákonu klasifikovaný ako trestný čin.

 

B Zásady správania žiakov

 

  1. Oslovenie a pozdravy

 

  1. Žiaci zásadne oslovujú zamestnancov školy: pani riaditeľka, pani učiteľka, pán školník a podobne,
  2. Žiaci zdravia pozdravom „dobrý deň“, „dobré ráno“. Žiaci zdravia v ten istý deň len pri prvom stretnutí,
  3. Žiaci zdravia všetkých zamestnancov školy,
  4. Žiaci zdravia vyučujúceho na začiatku hodiny tak, že vstanú. Ak príde do triedy iný vyučujúci alebo iná dospelá osoba, postavia sa. Pri ich odchode sa žiaci takisto postavia. Sadajú si na pokyn vyučujúceho,
  5. Na hodinách telesnej výchovy, výtvarnej výchovy, práce s počítačom, praktických cvičeniach, pri písaní kontrolných prác a na pokyn vyučujúceho žiaci nezdravia,
  6. Žiaci zdravia zamestnancov školy aj pri stretnutí mimo budovy školy.

 

  1. Príchod do školy

 

  1. Žiaci na vyučovanie prichádzajú o 7:30 h. tak, aby pred začiatkom hodiny boli na svojom mieste, s pripravenými učebnými pomôckami. Na popoludňajšiu záujmovú činnosť prichádzajú 10 minút pred začiatkom činnosti, vyčkajú príchod vyučujúceho, ktorý žiakov vpustí do budovy a odvedie do príslušnej učebne.
  2. Opakované bezdôvodné neskoré príchody na vyučovanie sú previnením proti školskému poriadku, za každé 3 takéto príchody bude žiakovi udelená 1 neospravedlnená hodina.
  3. Do budovy školy vchádzajú žiaci hlavným vchodom.
  4. Žiaci, ktorí prídu na vyučovanie, výchovnú činnosť skôr ako je stanovená doba, disciplinovane čakajú na školskom dvore (škola nezodpovedá v tomto čase za bezpečnosť žiakov) alebo na mieste, ktoré im určil učiteľ. Vstup do budovy školy je bez vedomia vyučujúceho zakázaný.
  5.  Na činnosti, ktoré organizuje škola, sa žiaci zhromažďujú na mieste a v čase, písomne oznámenom v žiackej knižke, určenom vyučujúcim a schváleným riaditeľom školy.
  6. Neskorý príchod na vyučovanie musí žiak ospravedlniť u vyučujúceho v triede i u svojho triedneho učiteľa.
  7. Žiak sa v škole prezúva do zdravotne vyhovujúcej obuvi, ktorú má označenú, do školy ju nosí v osobitnom vrecúšku (po skončení vyučovania ju necháva v skrinkách). Vychádzkovú obuv, ktorú má podpísanú alebo inak označenú, necháva počas vyučovania, výchovnej činnosti v skrinkách (nenosí ju do triedy).
  8. Žiaci na bicykli, skejborte, kolieskových korčuliach prichádzajú do školy – jej vonkajších priestorov len na vlastné nebezpečenstvo. Vstup do školy je na týchto športových náradiach zakázaný. Škola za poškodenie, či krádež bicykla, skejbortu, kolieskových korčúľ nenesie zodpovednosť.
  9. Je zakázané pohybovať sa vo vnútorných priestoroch školy na kolieskových korčuliach.

 

III. Správanie žiakov na vyučovaní

 

  1. Žiak je povinný správať sa v škole slušne, dbať na pokyny pedagogických i ostatných zamestnancov školy, podľa svojich schopností sa svedomite pripravovať na vyučovanie a dodržiavať vnútorný poriadok školy.
  2. Žiak prichádza na vyučovanie a všetky školské podujatia včas, riadne pripravený, so všetkými učebnými pomôckami, ktoré podľa rozvrhu potrebuje na vyučovanie. Pomôcky potrebné na hodinu si pripraví cez prestávku.
  3. V prípade ak si žiak opakovane bez závažnejšieho dôvodu neprinesie pomôcky na vyučovanie, môže mu byť udelené niektoré z výchovných opatrení alebo navrhnutá znížená známka zo správania. Ak si žiak zabudne žiacku knižku 10-krát a menej za polrok, môže mu triedny učiteľ udeliť alebo navrhnúť niektoré výchovné opatrenie. Ak si žiak zabudne žiacku knižku viac ako 10 – krát za polrok, môže mu triedny učiteľ navrhnúť znbíženú známku zo správania.
  4. Miesto určené v zasadacom poriadku môže žiak meniť len so súhlasom vyučujúceho.
  5. Po zazvonení na vyučovaciu hodinu sedí žiak na mieste určenom podľa zasadacieho poriadku a po vstupe učiteľa do triedy ako aj pri jeho odchode z triedy po ukončení hodiny, ho zdraví povstaním.
  6. Na vyučovacej hodine sa žiak správa slušne, sleduje činnosť v triede, je aktívny, nenašepkáva, neodpisuje, nevyrušuje.
  7. Ak chce žiak odpovedať alebo sa vyučujúceho niečo spýtať, hlási sa zdvihnutím ruky.
  8. Ak sa žiak na vyučovanie nepripravil, má možnosť ospravedlniť sa vyučujúcemu na začiatku hodiny s uvedením dôvodu.
  9. Počas hodiny smie žiak opustiť triedu, ihrisko, pracovné miesto...len so súhlasom vyučujúceho.
  10. Svoje miesto žiak udržiava v čistote a poriadku.
  11. Manipulovať s oknami, žalúziami, svetelnými vypínačmi, audiovizuálnou technikou môžu žiaci len so súhlasom pedagóga. Pri poškodení škodu hradí rodič, resp. zákonný zástupca nezodpovedného žiaka a ak sa nezistí vinník, škodu uhradí kolektív triedy.
  12. Do školy je neprípustné nosiť predmety, ktoré žiak v škole nepotrebuje. Klenoty, hodinky a väčšie sumy peňazí nosí žiak do školy na vlastnú zodpovednosť. Ak žiak zistí stratu nejakej svojej veci, oznámi to triednemu učiteľovi, ktorý urobí ďalšie opatrenia.
  13. Do školy je zakázané nosiť, prechovávať a užívať drogy – omamné látky, zbrane aj ich atrapy. Porušenie zákazu sa klasifikuje ako hrubé narušenie disciplíny, ktoré triedny učiteľ rieši s rodičmi na výchovnej komisii za prítomnosti výchovného poradcu.
  14. Mobilné telefóny nosia žiaci na vlastnú zodpovednosť. Škola za ich stratu, poškodenie, nenesie zodpovednosť. Počas vyučovacích hodín je zakázané používať ich.
  15. Všetky písomnosti a potvrdenia si žiaci vybavujú výlučne prostredníctvom triedneho učiteľa.
  16. Oslovenie:

- žiak zásadne zdraví všetkých zamestnancov školy

- žiak oslovuje všetkých zamestnancov školy pani – pán.

 

IV. Správania žiakov počas prestávky

 

  1. Počas prestávky sa žiak pohybuje primerane rýchlo, neruší a neobmedzuje spolužiakov, bez dovolenia nesmie opustiť budovu školy. Žiaci sa správajú voči sebe slušne a tolerantne, nevyhľadávajú potýčky, neriešia osobné problémy neslušnými výrazmi, prípadne fyziuckým násilím. Nezneužívajú fyzicky slabších spolužiakov na vykonávanie rôznych ponižujúcich úkonov. V prípade zistenia šikanovania, situáciu rieši triedny učiteľ a bez výnimky každého žiaka potrestá zníženou známkou zo správania. Tieto priestupky žiakov je triedny učiteľ povinný riešiť s rodičmi na výchovnej komisii za prítomnosti výchovného poradcu.
  2. Žiaci majú zakázané vykláňať sa z okien a vyhadzovať von papier a iné odpadky.
  3. Počas malých prestávok žiak bez dôvodu neopúšťa triedu. Prestávky sú určené na prípravu pomôcok pre ďalšiu vyučovaciu hodinu, použitie WC, vykonanie osobnej hygieny. Cez malé prestávky žiaci desiatujú v triedach. Dvere počas malých prestávok sú na triedach otvorené.
  4. Po 3. vyučovacej hodine je veľká prestávka. Počas nej sa žiaci prechádzajú na školskom dvore a rešpektujú pokyny dozor konajúcich pedagógov. Za nepriaznivého počasia sa žiaci zdržiavajú na školských chodbách: žiaci z prvého stupňa na 1. poschodí, žiaci z druhého stupňa na 2. poschodí.
  5. Ak majú žiaci vyučovanie v odborných učebniach, vezmú si potrebné veci a disciplinovane pred koncom prestávky počkajú na svojho vyučujúceho v triede. S vyučujúcim sa presunú pred odbornú učebňu, pokiaľ nie sú dohodnutí s vyučujúcim o inom postupe presunu.
  6. Pre pomôcky chodia určení žiaci cez prestávky.
  7. Žiaci chodia do telocvične a z telocvične spoločne pod vedením pedagóga.
  8. Žiaci na technickú výchovu chodia z triedy pod vedením vyučujúceho.

 

V. Odchod žiakov

  

  1. Po skončení poslednej vyučovacej hodiny si žiak uloží svoje veci do aktovky, vyčistí si svoje miesto a okolie od papierov a iných nečistôt a vyloží si stoličku na lavicu. Odkladací priestor pod lavicou zostáva prázdny.
  2. Na pokyn vyučujúceho žiaci opustia triedu zoradení a pod vedením všetci odídu ku skrinkám (žiakov, ktorí sa stravujú v školskej jedálni odprevadí vyučujúci ku vchodu do školskej jedálne). Pri skrinkách sa prezujú, oblečú si svoje zvršky a pod dohľadom dozor konajúceho učiteľa opustia budovu školy. Celý odchod je disciplinovaný a usporiadaný.
  3. Po skončení vyučovania idú žiaci domov. Zdržiavať sa bez dozoru a súhlasu pedagóga v budove školy a v areáli školy nie je dovolené.

 

VI. Dochádzka žiakov do školy

  

  1. Žiak je povinný chodiť do školy pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín a zúčastňovať sa činností, ktoré škola organizuje. Účasť v záujmových útvaroch pre prihlásených žiakov je povinná počas celého školského roku.
  2. Ak žiak mieni vymeškať vyučovanie pre vopred známu príčinu, vyžiada si dovolenie. Žiadosť o uvoľnenie musí byť:

- písomná a podpísaná rodičmi (zákonným zástupcom) pre bod b) 1.,2. (v mimoriadnych prípadoch i pre bod b) 3.

- ústna, kedy žiaka osobne ospravedlní a odvedie priamo rodič (zákonný zástupca) – pri odchode žiaka zo školského vyučovania počas dňa:

  1. na viac hodín alebo jeden deň triedny učiteľ,
  2. na dva a viac dní, len na základe písomnej žiadosti rodičov (zákonných zástupcov) dáva súhlas riaditeľ školy.
  3. na uvoľnenie z jednej vyučovacej hodiny (písomná žiadosť rodičov s oznámením ich zodpovednosti v prípade úrazu žiaka, ústna žiadosť rodiča pri osobnom prevzatí žiaka zo školy) dáva súhlas príslušný vyučujúci.

 Uvoľnenie žiaka je vedené v triednej knihe ako neprítomnosť žiaka na vyučovaní.

 

c)   Ak sa žiak nemôže zúčastniť výchovno-vzdelávacieho procesu, zákonný zástupca je povinný bezodkladne túto skutočnosť oznámiť škole, najneskoršie do 24 hodín.

 

Dôvody ospravedlnenej neprítomnosti žiaka:

- choroba,

- mimoriadne udalosti v rodine,

- účasť žiaka zaradeného do systému vrcholového športu a kultúrnych podujatí na organizovanej príprave,

- lekárom nariadený zákaz dochádzky do školy.

 

Ak ochorie žiak alebo niektorá z osôb, s ktorými žiak býva v spoločnej domácnosti alebo je s nimi v trvalom styku na prenosnú infekčnú chorobu, oznámi to zákonný zástupca neodkladne riaditeľke školy. Zákonný zástupca (rodič) je povinný oznámiť triednemu učiteľovi resp. riaditeľke školy každé vážnejšie ochorenie žiaka, ktoré si vyžaduje individuálny prístup zo strany pedagógov.

 

       d)   Ak má triedny učiteľ odôvodnené podozrenie, že žiak alebo jeho zákonný zástupca (rodič) poruší § 36 Školského zákona – povinná školská dochádzka – neprítomnosť na vyučovaní sa považuje za neospravedlnenú. Triedny učiteľ prostredníctvom riaditeľstva školy zasiela rodičovi upozornenie na nedbalú školskú dochádzku – najneskôr po troch dňoch neospravedlnenej neprítomnosti žiaka na vyučovaní!

      e)   Žiak nesmie svojvoľne odísť zo školy. V prípade uvoľnenia žiaka z výchovno-vzdelávacej činnosti v zmysle bodu b) tohto poriadku, žiaka si musí osobne prevziať zákonný zástupca alebo osoba splnomocnená k tomuto úkonu.

      f)   Žiak, ktorý bol oslobodený od vyučovania niektorého predmetu, musí byť prítomný na vyučovaní predmetu v predpísanom úbore a zamestnáva sa pomocnými úlohami pri vyučovaní.

      g)   Ak je predmet, v ktorom je žiak oslobodený, zaradený na prvú alebo poslednú vyučovaciu hodinu, žiak sa vyučovania predmetu nezúčastňuje na základe rozhodnutia riaditeľky školy vydaného na žiadosť rodičov.

      h)   Ak má zákonný zástupca žiaka pochybnosti o správnosti klasifikácie v jednotlivých predmetoch, môže do troch dní odo dňa, keď bolo žiakovi vydané vysvedčenie (výpis) požiadať riaditeľku školy o komisionálne preskúšanie (škola preskúma žiadosť a oznámi zákonnému zástupcovi, či žiak bude alebo nebude preskúšaný). Preskúšanie sa musí uskutočniť najneskoršie do 10 dní od dátumu vydania rozhodnutia.

 

C Starostlivosť o školské zariadenia a učebnice

 

  1. Žiak je povinný šetriť učebnice a školské potreby, udržiavať v poriadku a čistote svoje miesto, triedu a iné školské priestory, chrániť majetok školy pred poškodením. Je povinný nosiť do školy učebnice a školské potreby podľa rozvrhu hodín.
  2. Akékoľvek poškodenie zariadenia školy z nedbanlivosti alebo úmyselné poškodenie je v plnej miere povinný nahradiť rodič (zákonný zástupca) žiaka.
  3. Ak žiak prestupuje na inú školu, učebnice si ponecháva a odovzdá na škole, kde ukončí školský rok.

 

D Náplň práce týždenníkov

 

Týždenníci sú triedni funkcionári, ktorých menuje triedny učiteľ. Sú dvaja a ich mená sú zapísané v triednej knihe. Ich povinnosti:

  1. Týždenníci zodpovedajú za poriadok a čistotu v triede i v priestoroch pred triedou a pri skrinkách. Pred vyučovaním sú povinní pripraviť kriedu a iné potreby na vyučovanie podľa pokynov vyučujúcich.
  2. Na každej hodine hlásiť neprítomných spolužiakov.
  3. Počas prestávky vetrať, polievať kvety, čistiť tabuľu (cez veľkú prestávku, po 3. vyučovacej hodine ostávajú jediní v triede).
  4. Po skončení vyučovania zotrieť tabuľu. Kriedu, špongiu a ostatné pomôcky uložiť, prekontrolovať uzávery vody a zatvoriť triedu.
  5. Týždenníci dbajú na šetrenie elektrickou energiou – počas prestávky vypínajú osvetlenie tried.
  6. Pri zistení, že v triede je niečo pokazené túto skutočnosť oznámia ihneď triednej učiteľke.
  7. Týždenníci informujú vedenie školy, ak učiteľ nenastúpil na vyučovaciu hodinu do 5 minút po začatí vyučovacej hodiny.

 

E Starostlivosť o ochranu zdravia žiakov, bezpečnosť pri vyučovaní a školských akciách

 

  1. Žiak musí byť v škole a na školských a mimoškolských podujatiach oblečený a upravený vhodne a čisto.
  2. Žiak je povinný počas vyučovania, prestávok, ako i na podujatiach organizovaných školou chrániť svoje zdravie a zdravie spolužiakov.
  3. Všetci žiaci sú so zásadami bezpečnosti a ochrany zdravia v škole preukázateľne oboznámení na začiatku školského roka triednym učiteľom. V prípadoch zvýšeného ohrozenia bezpečnosti a zdravia žiaka pri niektorých činnostiach, sú žiaci oboznámení s pokynmi na predchádzanie úrazom. Každý žiak je povinný dodržiavať všeobecné zásady bezpečnosti a ochrany zdravia a rešpektovať usmernenia učiteľov na predchádzanie úrazom.
  4. Všetci žiaci školy sú povinní rešpektovať dozor konajúcich učiteľov školy.
  5. Zo zdravotných dôvodov nie je povolené používať v škole ako prezuvky tenisky a cvičky.
  6. Každý žiak je povinný mať v škole hygienické vrecúško s toaletnými potrebami (toaletný papier, hygienické vreckovky, mydlo, uterák).
  7. Žiak ochraňuje svoje zdravie a zdravie spolužiakov. Žiak nesmie v škole ani v areáli školy fajčiť, piť alkoholické nápoje, piť energetické nápoje, používať toxické látky a drogy.
  8. Žiak dôsledne dodržiava hygienické zásady – dôsledne si umyje ruky po použití WC i pred každým jedlom.
  9. Triedny učiteľ je povinný na začiatku školského roka zabezpečiť pre žiakov svojej triedy vhodné veľkosti nábytku a každý vyučujúci by mal dbať na to, aby žiak dodržoval správnu vzdialenosť pri písaní a čítaní.
  10. Každý pedagóg je povinní zohľadňovať zrakové, sluchové nedostatky  i výšku vzrastu žiaka. Odporúčanie – vydať platný zasadací poriadok.
  11. V priestoroch školy sa žiak správa tak, aby nespôsoboval zvyšovanie prašnosti a neohrozoval vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť spolužiakov.
  12. Pred začatím činnosti, pri ktorej vzniká riziko úrazu, pedagóg je preukázateľne povinný poučiť a upozorniť žiakov na ich možné nebezpečenstvo vzniku úrazu.
  13. Prvú predlekársku pomoc je povinný poskytnúť každý zamestnanec školy.
  14. Ak žiak utrpel úraz, musí o tom informovať zodpovedného pedagogického zamestnanca (vyučujúceho, dozor konajúceho, triedneho, vychovávateľku,...). Tí vzápätí informujú pedagóga zodpovedného za úrazy.
  15. Každý úraz sa dôkladne prešetrí (vypočujú sa svedkovia, z ktorých tvrdení sa vyhotoví zápis).
  16. Pedagóg, ktorý poskytol prvú predlekársku pomoc žiakovi je povinný o úraze alebo onemocnení informovať rodičov žiaka.
  17. Každý školský úraz treba evidovať v knihe školských úrazov a každé ošetrenie úrazu je povinné zapísať do zošita ošetrení úrazov. Na našej škole to má na starosti pedagóg, Mgr. Erika Trojanová.
  18. Ak úraz žiaka alebo iné zhoršenie zdravotného stavu si vyžaduje neodkladnú lekársku pomoc, škola zabezpečí pre žiak pedagogický sprievod, ktorý podá ošetrujúcemu lekárovi informácie o vzniku a príčinách úrazu a informáciu o poskytnutej predlekárskej prvej pomoci.

 

F Správanie žiakov na verejnosti

 

  1. Žiak sa vo verejných zariadeniach (reštaurácie, bistrá, pohostinstvá,...) nesmie zdržiavať v spojitosti s hrou na automatoch a inými hrami, ktoré sú v týchto zariadeniach nainštalované.
  2. Žiak sa môže zúčastniť filmového, divadelného predstavenia alebo iného kultúrneho a zábavného programu ak nie je program nevhodný pre školskú mládež. Večerného predstavenia sa môže žiak zúčastniť iba v sprievode rodiča alebo ním poverenej osoby.
  3. Na školských výletoch, exkurziách, lyžiarskom, plaveckom výcviku, v škole v prírode sa žiaci riadia pokynmi pedagógov.

 

G Hodnotenie žiaka v náhradnom termíne, opravné skúšky, komisionálne skúšky

 

Hodnotenie žiaka v náhradnom termíne

  1. Ak pre závažné objektívne príčiny nemožno žiaka hodnotiť v riadnom termíne v prvom polroku, žiak sa za prvý polrok nehodnotí. Riaditeľ určí na jeho hodnotenie náhradný termín, a to spravidla tak, aby sa hodnotenie žiaka mohlo vykonať najneskôr do dvoch mesiacov po skončení prvého polroka. Za hodnotenie žiaka zodpovedá príslušný vyučujúci predmetu.
  2. Ak pre závažné objektívne príčiny nemožno hodnotiť žiaka na konci druhého polroka, riaditeľ určí na jeho hodnotenie náhradný termín, a to tak, aby sa hodnotenie žiaka vykonalo spravidla v poslednom týždni augusta.

 

Opravné skúšky

  1. Ak má žiak na konci druhého polroka nedostatočný prospech najviac z dvoch povinných vyučovacích predmetov alebo vyučovací predmet neabsolvoval a neprospel, môže na základe rozhodnutia riaditeľa školy vykonať z týchto predmetov opravnú skúšku (zákonný zástupca žiaka musí požiadať riaditeľa školy o vykonanie opravnej skúšky).

Výsledok opravnej skúšky môže byť hodnotený známkou

- nedostatočný – ak žiak nevyhovuje stanoveným kritériám hodnotenia a klasifikácie,

- dostatočný – ak žiak stanoveným kritériám hodnotenia a klasifikácie vyhovuje.

  1. Obsah a formu opravnej skúšky žiaka, ktorý na konci druhého polroka je hodnotený neabsolvoval a neprospel v niektorom vyučovacom predmete, určí riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej rade.
  2. Termín opravných skúšok určí riaditeľ školy tak, aby sa opravné skúšky

- vykonali najneskôr do 31. augusta,

- žiakovi, ktorý zo závažných dôvodov nemôže prísť vykonať opravnú skúšku v určenom termíne možno povoliť vykonanie opravnej skúšky najneskôr do 15. septembra,

- žiakovi, ktorý bol hodnotený v náhradnom termíne (odsek hore) možno povoliť vykonanie opravnej skúšky najneskôr do 15. októbra.

  1. Žiak, ktorý bez závažných dôvodov nepríde na opravnú skúšku alebo komisionálnu skúšku, klasifikuje sa z predmetu, z ktorého mal urobiť opravnú skúšku, sa hodnotí z vyučovacieho predmetu, z ktorého mal vykonať opravnú skúšku, stupňom prospechu nedostatočný.
  2. Ak žiak neprospel a neurobil opravnú skúšku z predmetu, prípadne ak neprospel z viac ako dvoch predmetov, opakuje ročník. Bude zaradený do triedy nižšieho ročníka.
  3. O opravnej skúške sa vyhotoví protokol, dátum vykonania skúšky a jej výsledok sa zaznamenajú do triedneho výkazu.

 

Komisionálne skúšky

 

  1. Žiak sa hodnotí podľa výsledkov komisionálnej skúšky, ak:
  1. je skúšaný v náhradnom termíne,
  2. vykonáva opravnú skúšku,
  3. o preskúšanie požiada zákonný zástupca,
  4. sa preskúšanie koná na podnet riaditeľa,
  5. je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy,
  6. plní osobitný spôsob školskej dochádzky,
  7. má povolené individuálne vzdelávanie,

h)  ukončuje vzdelávanie na získanie stupňa vzdelania.

ch) (na základe rozhodnutia vyučujúceho) žiak vymešká v jednom polroku 35 a viac % z plánovaného počtu hodín v predmete, respektíve nemá splnené všetky kritéria hodnotenia a klasifikácie žiakov.

 

  1. Žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávania na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast z dôvodu zdravotného znevýhodnenia, komisionálnu skúšku nevykonáva. Pedagogický zamestnanec, ktorý zabezpečuje vzdelávanie žiaka, štvrťročne predkladá riaditeľovi školy písomnú správu o postupe a výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti so žiakom, na základe ktorej po prerokovaní v pedagogickej rade školy sa vykoná hodnotenie prospechu žiaka. Písomná správa o postupe a výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti žiaka obsahuje:
  1. údaje identifikujúce žiaka,
  2. hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiaka,
  3. návrh hodnotenia.
  1. Ak má zákonný zástupca žiaka pochybnosti o správnosti hodnotenia v jednotlivých predmetoch na konci prvého polroka a druhého polroka, môže do troch pracovných dní odo dňa získania výpisu hodnotenia za prvý polrok alebo do troch pracovných dní odo dňa vydania vysvedčenia, požiadať riaditeľa o vykonanie komisionálnej skúšky žiaka, ak je vyučujúcim riaditeľ, o preskúšanie žiaka možno požiadať príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve. Preskúšať žiaka nemožno, ak bol v hodnotiacom období z tohto vyučovacieho predmetu hodnotený na základe komisionálnej skúšky.
  2. Preskúšanie sa uskutoční neodkladne v termíne, ktorý určí riaditeľ školy. Ak pre neprítomnosť žiaka nemožno preskúšanie uskutočniť v tomto termíne, nemožno žiaka ďalej preskúšavať. Výsledok preskúšania, ktorý je konečný, oznámi riaditeľ zákonnému zástupcovi žiaka. Ďalšie preskúšanie žiaka je neprípustné. Na požiadanie zákonného zástupcu žiaka môže byť zákonný zástupca prítomný na komisionálnom preskúšaní svojho dieťaťa po predchádzajúcom súhlase riaditeľa školy.
  3. Žiakovi, ktorý sa vzdeláva v škole mimo územia Slovenskej republiky, vzdeláva sa v škole zriadenej iným štátom na území Slovenskej republiky, vzdeláva sa individuálne v zahraničí alebo žiak, ktorému jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole a dosiahol v niektorom predmete prospech nedostatočný, sa umožní vykonať opravnú skúšku.

 

 

H Individuálne štúdium, štúdium v zahraničí

 

Na požiadanie zákonného zástupcu z dôvodov aktívnej záujmovej činnosti žiaka alebo zo zdravotných dôvodov doložených príslušným potvrdením, môže riaditeľ školy povoliť žiakovi individuálny študijný plán alebo študijné úľavy, individuálne vzdelávanie. Pokiaľ žiak spolu s rodinou dlhší čas žije v zahraničí, môže riaditeľ školy vyhovieť žiadosti zákonného zástupcu žiaka a povoliť štúdium žiaka na škole obdobného typu v zahraničí. Riaditeľ školy stanoví, z ktorých predmetov bude musieť žiak na konci školského roka vykonať rozdielové skúšky. Určí tiež ich záväzné termíny.

 

 

I Školské stravovanie

 

  1. každý žiak, ktorý sa chce stravovať v ŠJ je povinný včas vyplatiť stravné poštovou poukážkou.
  2. vstup do ŠJ je povolený iba stravujúcim sa žiakom.
  3. v ŠJ sa žiaci zdržujú iba počas konzumácie stravy.
  4. v ŠJ sa správajú disciplinovane, riadia sa pokynmi pedagogického dozoru a zamestnancov ŠJ.
  5. prevzatú stravu stravník všetku konzumuje v jedálni, vrátane ovocia a jogurtov.
  6. po konzumácii stravy je stravník povinný ním použitý kuchynský riad a príbor vrátiť do odkladacieho okienka pre použitý riad.
  7. v prípade, že žiak rozleje časť stravy na podlahu, oznámi túto skutočnosť pedagogickému dozoru, ktorý prostredníctvom pracovníčok ŠJ zabezpečí odstránenie nedostatku, ktorý býva príčinou školského alebo pracovného úrazu.
  8. ak žiak časť stravy rozleje na jedálenský stôl, tento nedostatok si odstráni sám alebo požiada pracovníčku pri odbere použitého riadu o uvedenie stola do dobrého hygienického stavu.
  9. je zakázané ísť na obed cez prestávku v priebehu vyučovania.
  10. Stravovanie sa organizuje formou samoobsluhy. Žiakom 1. ročníka organizuje obsluhu vychovávateľka ŠKD za pomoci učiteľa konajúceho v jedálni dozor nad žiakmi.
  11. Nedisciplinovaných žiakov a žiakov poškodzujúcich majetok ŠJ je možné vylúčiť z účasti na školskom stravovaní.
  12. Učitelia stolujú so žiakmi. Učiteľ, ktorý koná v jedálni dozor, obeduje spravidla až po čase určenom na dozor.

 

 

J Základné práva a povinnosti učiteľov

 

Práva a povinnosti učiteľov

 

Okrem práv a povinností uvedených v pracovnom poriadku zamestnancov školy pedagogickí zamestnanci:

  1. sledujú oznamy na nástenke v zborovni,
  2. ak vo výnimočných prípadoch učiteľ musí opustiť pracovisko v pracovnom čase, je povinný to oznámiť riaditeľovi školy, prípadene zástupcovi,
  3. triedni učitelia oznámia žiakom zmeny vo vyučovaní na nasledujúci deň najneskôr do 11,40 hod.,
  4. každý vyučujúci je povinný zapísať chýbajúcich žiakov do triednej knihy na začiatku vyučovacej hodiny (podľa smernice o vypisovaní triednej dokumentácie),
  5. každý vyučujúci po skončení vyučovania skontroluje triedu, v ktorej vyučoval poslednú hodinu (čistotu, stoličky).

 

Povinnosti pedagogického dozoru

 

     Pedagogický dozor nad žiakmi plní funkciu bezpečnostnú a preventívnu. Umožňuje pedagogickým zamestnancom školy priamy styk so žiakmi a tým aj aktívne, výchovné pôsobenie na žiakov mimo výchovno-vzdelávacieho procesu. Zamestnanci pri pedagogickom dozore sledujú a kontrolujú činnosť žiakov, sú oprávnení dávať im primerané príkazy a poučenia.

     Pedagogický dozor nad žiakmi v škole, resp. mimo školy patrí medzi povinnosti pedagogických zamestnancov a zahŕňa sa do ich týždenného pracovného času, nie pedagogického úväzku. Vykonáva sa pri všetkých organizačných formách vyplývajúcich z výchovno-vzdelávacieho procesu, podujatí organizovaných školou, napr. pri súťažiach, olympiádach, kultúrnych, telovýchovných a športových vystúpeniach a pod. Týždenný pracovný čas pedagogických zamestnancov pozostáva z času, počas ktorého pedagogickí zamestnanci vykonávajú vyučovaciu činnosť a výchovnú činnosť, a z času, počas ktorého vykonávajú ostatné činnosti súvisiace s pedagogickou prácou patrí (okrem osobnej prípravy na vyučovanie, prípravy učebných pomôcok a materiálu na vyučovanie, vedenie dokumentácie školy uvedenej v § 11 smerníc o základnej škole, opravy písomných a grafických prác žiakov, starostlivosť o kabinety, knižnice, klubovne, laboratóriá, školské dielne a pozemky, účasť na poradách zvolaných riaditeľom školy, účasť na združeniach rodičov resp. rodičovskej rady a pod.) aj vykonávanie pedagogického dozoru nad žiakmi priamo v škole, vrátane areálu školy resp. mimo školy.

     Pedagogický dozor (učiteľ, pedagogický zamestnanec) vykonáva teda zásadne v rámci prác súvisiacich s vyučovaním a výchovnou činnosťou, či už v škole alebo mimo školy v súlade s osobitnými predpismi a podľa pokynov riaditeľa školy – na základných školách podľa smerníc Ministerstva školstva.

     V škole vykonáva učiteľ dozor nad žiakmi pred vyučovaním (od 7:30 hod.), cez prestávky, po vyučovaní (odprevadenie posledného žiaka z priestorov školy). Pri zabezpečovaní dozoru nad žiakmi v škole sa postupuje podľa rozvrhu dozorov, schválených riaditeľom školy, ktorý je vyvesený na viditeľnom a dostupnom mieste (nástenka v zborovni).

     Mimo školy vykonáva učiteľ dozor nad žiakmi pri praktickom vyučovaní, pri plaveckom a lyžiarskom výcviku, počas účasti žiakov na súťažiach, resp. pri ich príprave a na iných podujatiach organizovaných školou, pri vychádzke, výlete a exkurzii.

     V školských kluboch deti vykonávajú pedagogickí zamestnanci dozor v súlade s vyhláškou Ministerstva školstva a vedy SR č.28/1995 Z.z., najmä § 7, podľa ktorého napr. prechod žiakov do klubu v rámci školy zabezpečuje vychovávateľ. Prechod do školského klubu detí mimo školy zabezpečuje vychovávateľ alebo iná dospelá osoba poverená riaditeľom školy. Pri činnostiach organizovaných mimo objektu ŠKD nemožno zveriť jednému vychovávateľovi viac ako 25 žiakov. Pri vychádzkach resp. výletoch zodpovedá vychovávateľ za bezpečnosť žiakov až do ich príchodu pred objektom klubu detí a pod.

     V školách v prírode vyhláška Ministerstva školstva SR č. 295/1994 Z.z. ukladá v §5 ods. 3 a 4 pedagogickému vedúcemu pred nástupom do školy v prírode predložiť riaditeľovi vysielajúcej školy na schválenie ( vyhláška Ministerstva školstva SR o škole v prírode č.305/2008 Z.z. § 5 ods. 10 ) okrem iného rozpis pedagogického dozoru nad žiakmi, vopred prerokovaný s nimi organizáciu práce školy v prírode, upravenú vnútorným poriadkom školy.

     Okrem uvedených predpisov upravujúcich pedagogický dozor nad žiakmi základných škôl a školských zariadení treba v tejto problematike riadiť i pokynmi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a pri výchove a vyučovaní.

     Uvedenú problematiku dozoru nad žiakmi spravidla rozvádzajú a konkretizujú aj pracovné poriadky pre pedagogických a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení, ktoré vypracovávajú školy a školské zariadenia.

     

K   Základné práva a povinnosti rodičov a verejnosti školskej komunity

 

Práva a povinnosti rodiča (zákonného zástupcu)

 

  1. Rodičia, zákonní zástupcovia žiakov, bývalí žiaci školy, ostatní občania sa dobrovoľne združujú v Rade rodičov školy. Rada rodičov školy je významnou formou aktívnej účasti občanov, rodičov, na riešení otázok výchovy detí a mládeže a na riadení školy a výchovných zariadení.
  2. Úlohou Rady rodičov školy je poskytovať škole materiálnu pomoc verejnoprospešnou prácou svojich členov, predovšetkým pri zlepšovaní školského prostredia, poskytovať škole finančnú pomoc pri zabezpečovaní mimoškolských a mimo triednych výchovných podujatí, plniť podľa potreby ďalšie úlohy v prospech školy, predovšetkým pri zabezpečovaní školskej dochádzky, pri školskom stravovaní a pri spravovaní fondu školských učebníc, pomáhať škole pri výchove žiakov k správnej voľbe povolania, pomáhať riešiť prípady žiakov s výchovnými problémami a spolupôsobiť pri ochrane detí a mládeže pre škodlivými vplyvmi.
  3. Rada rodičov nezasahuje do výchovno-vzdelávacieho procesu školy a vyrušovať učiteľa na vyučovacej hodine, pokiaľ tak nebude prípadne vopred dohodnuté a povolené riaditeľom školy, alebo jeho zástupcom. Rodičia môžu úradné záležitosti vybavovať denne v úradných hodinách na ekonomickom úseku. Informácie o žiakoch môžu zákonní zástupcovia získať na triednych schôdzkach rodičovského združenia, alebo prostredníctvom vopred dohovorenej konzultácie s triednym , či iným učiteľom.
  4. rodič má plnú zodpovednosť za svoje dieťa v čase mimo vyučovania.

 

Spolupráca školy a rodiny

 

  1. škola priebežne informuje rodičov o správaní a prospechu žiaka. Jedným z prostriedkov je žiacka knižka (ŽK). Do ŽK sa vpisujú iba dôležité oznamy.
  2. učiteľ oznamuje rodičom nielen nepriaznivé správy o ich deťoch, ale aj kladné hodnotenia a pochvaly. Forma zápisu v ŽK musí byť premyslená a taktná.
  3. pred zápisom do žiackej knižky učiteľ vždy zváži, či v danom prípade nie je vhodnejší spôsob styku s rodičmi – napr. rozhovor po triednej schôdzke, list rodičom, pozvanie rodičov do školy.

 

Požiadavky na verejnosť

 

  1. každý návštevník, ktorý vstúpi do objektu školy, je povinný ohlásiť sa službe dňa a uviesť účel návštevy. Návštevy sa evidujú v Knihe návštev (na vrátnici),
  2. verejnosti nie je dovolené vstupovať do priestorov školy počas vyučovania a po vyučovaní, pokiaľ to nie je vopred dohodnuté a povolené riaditeľom školy, alebo jeho zástupcom,
  3. lektor (alebo iná osoba, ktorá zabezpečuje výchovno-vzdelávaciu, záujmovú či inú dohodnutú činnosť v školských priestoroch) je zodpovedný za kvalitu odvedenej práce v zmysle stanovených legislatívnych noriem. Ďalej za bezpečnosť a ochranu zdravia zverených žiakov a zúčastnených zamestnancov školy na predmetnej činnosti ako aj za ochranu školského majetku. Prevádzkovanie činnosti je späté s dodržiavaním daného vnútorného poriadku a všetkých interných smerníc školy.

 

Tento školský poriadok školy ruší školský poriadok zo dňa ................

Tento školský poriadok nadobúda platnosť od dňa 25.04.2016.

 

 

 

V Gelnici                                                                  ........................................................

                                                                                 Mgr. Bibiána Krajníková

                                                                                                       riaditeľka školy

 

Vypracovala: Mgr. Lucia Dorčák Krauszová

Kontrolovala: Ing. Alžbeta Sedmáková

 

 

 

 

        

 

 

Novinky

Kontakt

  • Základná škola
    Hlavná 121
  • 0911224725

Fotogaléria